Change language English Polski

Gdzie szukać pomocy?

 

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111

Telefon 116 111 służy młodzieży i dzieciom potrzebującym wsparcia, opieki i ochrony. Zapewnia dzwoniącym możliwość wyrażania trosk, rozmawiania o sprawach dla nich ważnych oraz kontaktu w trudnych sytuacjach.

Więcej

Samotni nawet w Święta...

Jak co roku w okresie świątecznym konsultanci Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 prowadzonego przez Fundację Dzieci Niczyje odbierają setki telefonów i wiadomości online od dzieci. Docierają do nich głosy zawodu czy zwątpienia, które wcale nie są związane z nietrafionymi prezentami pod choinką. Już po raz ósmy dzieci i młodzież mogą korzystać z pomocy Telefonu 116 111 w święta – w wigilię konsultanci czekają na telefony od 12:00 do 22:00, a 25. i 26. grudnia świadczą pomoc online przezwww.116111.pl/napisz

- Pomoc konsultantów 116 111 jest dostępna codziennie – mówi Lucyna Kicińska, koordynatorka Programu Pomocy Telefonicznej Fundacji Dzieci Niczyje (FDN) – Przez cały rok towarzyszymy młodym ludziom w trudnościach i pomagamy rozwiązywać problemy. Święta nie są pod tym względem wyjątkiem.

Jednym z podstawowych tematów, jakie młodzi ludzie poruszają w okresie świątecznym, jest samotność. Choć doskwiera im ona przez cały rok, to w grudniu odczuwają ją najbardziej. Nastolatki często opowiadają o żalu, jaki mają do swoich bliskich. Te telefony i wiadomości to ważna przesłanka, że dzieci potrzebują dużo więcej uwagi niż otrzymują. Nie „od święta”, ale na co dzień. Więź pomiędzy rodzicem czy opiekunem a dzieckiem buduje się każdego dnia. Pomysł, by nadrobić stracony w całym roku czas w kilka świątecznych dni, często budzi opór dziecka czy nastolatka. Zdarza się i tak, że to dzieci liczą, że w święta bliscy wynagrodzą im codzienny brak zainteresowania czy uwagi. Rzeczywistość bywa pod tym względem bardzo rozczarowująca.

Charakterystycznym elementem kontaktów w okresie końca roku są też podsumowania. Konsultanci słyszą i czytają, jak różne wydarzenia z całego roku wpływają na samoocenę młodych ludzi, ich sposób widzenia otaczającej rzeczywistości. Wielu nastolatków dzieli się goryczą porażek czy zawiedzionych nadziei. Są też i tacy, którzy dzwonią, by opowiedzieć konsultantom o sukcesach w radzeniu sobie z trudnościami.

- Czego spodziewamy się w tym roku? – zastanawia się jedna z konsultantek Telefonu 116 111 – Na pewno będziemy rozmawiać o samotności i braku wsparcia, bo te są w święta szczególnie dotkliwe. Zadzwonią lub napiszą dzieci, których rodzice rozwiedli się w mijającym roku, lub takie, które straciły kogoś bliskiego – wylicza. – Spodziewamy się też życzeń i  dzielenia się świątecznymi refleksjami.

Tylko w 2015 roku konsultanci odebrali telefony od ponad 130 tysięcy dzieci potrzebujących wsparcia, opieki i ochrony oraz odpowiedzieli na 6,5 tysiąca wiadomości online. Do końca roku z pomocy może skorzystać kolejne 2 tysiące młodych ludzi.

Fundacja Dzieci Niczyje, prowadząca Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 w Polsce, dziękuje partnerom strategicznym: Ministerstwu Edukacji Narodowej i Ministerstwu Spraw Wewnętrznych oraz parterowi technologicznemu Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111: Orange Polska, a także wszystkim darczyńcom za możliwość pomagania dzieciom w trudnych sytuacjach życiowych na co dzień, a nie tylko od święta.